Harry Potter Studios för ALLA

På tal om det där om att utforma för ALLA, så att ALLA kan vara med.

På februarilovet var jag med dottern i England för att besöka ett av våra favoritställen; platsen där Harry Potter ”bor”. Vi är båda Harry Potter fans och har varit och besökt denna filminspelningsstudio/museum tidigare. Det är ett helt fantastiskt ställe och vi tillbringade tio härliga timmar i denna värld av Trolldom och häxkonst.

Starten genom den stora dörren på Harry Potter Studios med fem barn som öppnar den

Och…
Det som gör att specialpedagoghjärtat slår extra volter av lycka (och varför jag vill lyfta fram det på denna sida), är hur fantastiskt fint ”någon” tänkt till på detta ställe så att ALLA ska kunna vara med och vara här.
Tänk om vi på riktigt skulle utforma alla barn- och ungdomsaktiviteter på detta sätt; ett upplägg som är *Bra för alla, dåligt för ingen och helt nödvändigt för vissa*
Med tydlighet, framförhållning, begriplighet, omtanke, respekt och medkänsla i hela upplägget. 

För det första så finns tydlig lättillgänglig information så att allt kan förberedas på bästa sätt efter just era/dina/ditt barns förutsättningar och behov, så bra!

En man och en flicka på väg in i Harrys hus på Private Drive

Det måste vara så skönt för alla som behöver allt detta för att det ska fungera. Bilder som visar och förklarar, både hur det ser ut, hur det går till och hur du kan få hjälp om det behövs.
Dessutom finns det gott om vänlig personal som bemöter alla barn (och vuxna) med oändligt tålamod och stora leenden, trots att de säkert svarat på samma fråga hundra gånger redan. Jag såg flera exempel på hur lättade föräldrars axlar sjönk ner när ivriga/oroliga/uppskruvade barns uppmärksamhet fångades in mjukt och vänligt och riktades åt ”rätt håll”. Undrar om all personal på detta ställe fått utbildning i lågaffektivt bemötande? För så såg det ut.

Tydlighet för alla, tillgänglighetstänk, naturliga pauser och ”inbyggd” rörelse samt närvarande vuxna som kan ge stöd när det känns jobbigt. Så kan vi tillsammans skapa en skola där alla elever kan vara med. Precis som på detta ställe. Japp här pågick aktiv inlärning, fascinerat lyssnande på vuxna som berättade och förklarade. Eget dokumenterande och utveckling av språk, inhämtning av kunskaper och utveckling av sociala färdigheter.
Precis som det borde vara för alla i skolan.

Harry Potter halsduk och glasögon på ett bord
Foto av Vinuedcius Vieira Fotografia

WB Studio: Startsida – klicka på Planera ditt besök

WB Studio: Autism guide (PDF) – (spoileralert om du tänkt åka hit och vill överraskas)

Foto i inlägget – privata Anna Pettersson Lindqvist (och WordPress bilder)