Differentierad undervisning

Differentierad Undervisning  – Vad är det?

Alla upptänkliga diagnoser och olyckliga händelser i livet

Livet och skolarbetet

När man tittar på bilden ovan så är det lätt att tänka ”Hur i hela världen?”. Eller ”Men det här går ju inte!”. Men det är såhär det ser ut. I klassrummet, på lektionerna, i skolan. Här är ALLA barn välkomna och här ska ALLA barn kunna utvecklas och lära, med läroplanens mål och kunskapskrav i sikte.

Hur lyckas man med detta?

Första steget är att inse att det ser ut så här. I klassen finns elever med många olika kunskaper, förutsättningar och behov. De är OLIKA!

Andra steget är att gilla olika.
Du kan välja att gilla olika vissa dagar på året (du vet när vi går med udda strumpor) eller så kan du välja att gilla olika på riktigt.
Det är ju så att olika berikar och ger mer, därför att Olika ger fler tankar, fler idéer och flera lösningar på problem att välja på.

Alla är olika, så gör olika

I differentierat lärande så utgår du ifrån att alla är olika och därför är att göra olika det som är mest rättvist. Du kan inte välja ett enda sätt att locka eleverna i rummet till intresse, ett enda sätt att lära nytt och ett enda sätt att redovisa det eleverna har lärt sig.

Du måste ha flera olika sätt… samtidigt!

Redan när du som lärare/arbetsledare börjar fundera kring ett nytt arbetsområde så måste du ha med detta tänk; flera olika sätt samtidigt. Differentierad undervisning handlar mer om att få till en lektionsstruktur som stödjer lärandeprocessen. Dvs. HUR eleverna lär, och mindre om att planera vilket stoff som ska stoppas in under de olika lektionerna. Att skapa lektionsstrukturer med lärmiljöer som ger alla elever möjlighet att utvecklas och lära måste innebära att vi som leder arbetet utformar en struktur som gör arbetet tydligt för samtliga elever i klassrummet. Samtidigt ska vi utmana och kravanpassa utefter varje enskild elevs behov och förutsättningar.
I differentierad undervisning planerar och utformar läraren aktiviteterna/arbetet på ett sätt så att alla i klassen kan välja att ta olika vägar mot målet. Detta istället för att läraren skapar färdiga ”stödfiler” för de elever som inte kan ta den ”vanliga” vägen.
I differentierat lärande arbetar eleverna på olika sätt inom samma kunskapsområde. Arbetet bygger på gemenskap och delaktighet och ser olikheter som en tillgång. Utifrån gruppens behov skapar läraren variation i uppgiften gällande omfång, tempo, nivå, metod och intresse. Detta istället för att ge några elever i gruppen särskiljande uppgifter.

Att göra olika blir effektivare

Genom att redan från början utforma lärandet differentierat och skapa variation i arbetsuppgifterna inom ett kunskapsområde, så kan du som lärare lättare hinna med att ge både stöd och utmaningar till enskilda elever. Detta samtidigt som du arbetar relationsbyggande, gör eleverna delaktiga och bygger en gemenskap där olikheterna blir en tillgång för hela gruppen. Lärandet blir på detta sätt en process där alla kan delta.

Läs mer:
Lektionsdesign – en handbok, av Helena Wallberg

En bok med titeln Lektionsdesign, en handbok av Helena Wallberg
I denna bok ger författaren konkreta tips, idéer och aktiviteter för en lektionsdesign som möjliggör en undervisning som möter olikheter samtidigt som den främjar delaktighet. Helena Wallberg ger exempel på hur vi kan skapa en undervisning som möjliggör flera olika sätt att ta till sig innehållet. Flera sätt att träna färdigheterna och flera olika sätt visa sina kunskaper.
Boken ger också verktyg och reflektioner som kan användas i det kollegiala lärandet.

Du hittar även fler konkreta tips på differentierad undervisning på bloggen;

Specialpedagoger: Differentierad undervisning istället för individanpassningar